Thursday, March 5, 2009

ဇီး႐ိုးဆမ္ဂိမ္းယဥ္ေက်းမႈ

စာအုပ္အမည္ ... ... ... ... ... ... ဂ်က္လန္ဒန္၏၀တၳဳတိုမ်ား
မူရင္းစာေရးဆရာအမည္ ... ... ဂ်က္လန္ဒန္
ဘာသာျပန္သူအမည္ ... ... ... နတ္ႏြယ္
ထုတ္ေ၀သူ ... ... ... ... ... ... ... ဦးထြန္းလႈိင္(ခ်စ္စရာစာေပ)
စာမူခြင့္ျပဳခ်က္အမွတ္ ... ... ... ၁၄၄၆/၂၀၀၁ (၁၁)
ထုတ္ေ၀ျခင္း ... ... ... ပထမအႀကိမ္(၂၀၀၂ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ)
အုပ္ေရ ... ... ... ... ... ... ... ... . ၁၀၀၀
တန္ဘ္ိုး ... ... ... ... ... ... ... ... . ၂၅၀ က်ပ္

ေရႊစာရံမွ ပရိတ္သတ္
က်ေနာ့္ဇာတိက က်ဳိက္ေကာ္-သိမ္ဆိပ္ျဖစ္သည္။ ကိ်ဳက္ေကာ္-သိမ္ဆိပ္က တုိက္နယ္ၿမိဳ့ငယ္ေလးတစ္ခုသာျဖစ္သည္။ က်ေနာ့္ဇာတိမွ အေရွ႔ေတာင္ဖက္ ၁၂-မိုင္ခန္႔အကြာတြင္ ခရိုင္ရုံးစုိက္ရာ သထံုၿမိဳ့ရွိသည္။ သထံုႏွင့္က်ဳိက္ေကာ္က အိမ္ဦးႏွင့္ၾကမ္းျပင္ပင္…..။ ဆယ္မိနစ္တစ္ႀကိမ္က် ထြက္သည့္ ခရီးသည္တင္ကားမ်ားေျပးဆြဲ၏။ ဟိုစဥ္ကမူ သစ္သားကိုယ္ထည္ႏွင့္ `ခ်က္ပလပ္´ ကားႀကီးမ်ား ……။
ျမသပိတ္ေတာင္တန္းက သထံုအား အေရွ႔ေတာင္အရပ္မွေန၍ ၿမိဳ့အား အနားသတ္ကာရံထားသည္။ ေရႊစာရံေစတီက သထံုၿမိဳ့၏ ၿမိဳ့အလယ္တြင္ရွိ၏။ ရန္ကုန္-မုတၱမကားလမ္းအား ေမးတင္၍တည္ထားသည္။ ေရႊစာရံဘုးရာပြဲက ႏွစ္စဥ္တေပါင္းလ၌ က်င္းပၿမဲျဖစ္၏။ ေရႊစာရံဘုရားပြဲက ထိုေဒသတြင္မူ အစည္းကားဆံုး ဘုရားပြဲဟု႔ ဆိုရမည္။ ခုႏွစ္ရက္ ခုႏွစ္လီ က်င္းပ၏။
ဘုရားပြဲတြင္ ….. ျမန္မာ့ရိုးရာလက္ေ၀ွ႔ပြဲမ်ားအား ရုံသြင္း၍ ထိုးသတ္ေစသည္။ ရုံ၀င္ခက ႀကီးျမွင့္ေသာ္လည္း ႀကိတ္ႀကိတ္တုိးလ်က္…..။ ပြဲၾကည့္စင္မ်ား ၿပိဳက်သည္လည္း ရွိ၏။ တခါတခါ ……ဗိုလ္လင္းထင္တုိ႔က ျမသပိတ္ေတာင္ေပၚမွေန၍ ပြဲခင္းအတြင္းသို႔ လက္နက္ႀကီးမ်ားႏွင့္ ပစ္သြင္းသည္လည္းရွိ၏။ ပြဲခင္းအတြင္း၀င္၍လက္ပစ္ဗံုးမ်ားႏွင့္ ပစ္သည္လည္းရွိ၏။
ဤသို႔ေသာ အေျခအေနမ်ားၾကားမွပင္ ရပ္နီးရပ္ေ၀းမွသူတုိ႔သည္ လက္ေ၀ွ႔ပြဲသို႔လာၾက၏။ ၾကည့္ရႈအားေပးၾက၏။
ထိုစဥ္က ….. လက္ေ၀ွ႔ထုိးသတ္ပံုသည္ ယခုကဲ့သို႔ စိန္ေခၚပြဲမ်ားဟူ၍ မရွိ….။ အလံလုပြဲမ်ားျဖစ္သည္။ ပထမအလံ၊ ဒုတိယအလံ၊ တတိယအလံဟူ၍ အလံအဆင့္ဆင့္ သတ္မွတ္ၿပီး သူ႔အဆင့္ႏွင့္ သူ႔ အတန္းအလိုက္ ပါတ္လည္ထိုးသတ္ၾကရ၏။
ထိုေခတ္က ပထမအလံလုသည့္ အတန္းတြင္ ရန္ကုန္ေအာင္ဒင္၊ ျဖဴႀကီး၊ ကိုကိုႀကီး၊ ဘႏွစ္ ….၊ မိုးႀကိဳးတို႔ ထိုးသတ္ၾက၏။ သူတို႔တန္းတြင္ `မိုးႀကိဳး´ က အသက္ငယ္သည္။ တတ္လူျဖစ္၏။ ကိုကိုႀကီး၊ ဘႏွစ္တုိ႔က ေလးဆယ္၀န္းက်င္ရွိသည့္သူမ်ား ….။
မိုးႀကိဳး၏ပတ္တံေတာင္က ႀကိဳး၀ိုင္းအတြင္း၌ တဖက္သူအား အလွဲသိပ္႔ေစသည္။ ပရိတ္သတ္က `မိုးႀကိဳး´ ….`မိုးႀကိဳး´ …
ႏိုင္သူအား ၾသဘာေပးၾက၏။

ဂ်က္လန္ဒန္
ဂ်က္လန္ဒန္အား ၁၈၇၆ခုႏွစ္တြင္ ေမြးဖြားခဲ့၏။ သူ႔ဖခင္က ေဗဒင္ဆရာျဖစ္သည္။ သူ ရွစ္လသားအရြယ္တြင္ပင္ သူ႔မိခင္ႏွင့္ ဖခင္တုိ႔ ကြဲၾက၏။ မိခင္က ေနာက္ေယာက်္ားတစ္ဦးထပ္ယူလုိက္၏။ ဂ်က္လန္ဒန္က သူ႔မိခင္ႏွင့္ပါသြား၏။ လန္ဒန္ၿမိဳ့အလုပ္သမားရပ္ကြက္တစ္ခုသို႔ ေရာက္၏။ ဤက ဂ်က္လန္ဒန္၏ ဘ၀အစ စာမ်က္ႏွာမ်ားျဖစ္သည္။
သူဆယ္ႏွစ္သားအရြယ္တြင္ သတင္းစာပို႔၏။ စည္သြပ္ဗူးစက္ရုံအလုပ္သမား၊ ပင္လယ္ဓားျပ၊ ေရႊတူးသူ၊ သေဘၤာသား၊ ေၾကးစားလက္ေ၀ွ႔ထိုးသတ္သူ ….။ ေနာက္ဆံုး၌ …. စာေရးဆရာ ျဖစ္လာခဲ့၏။ ၀တၳဳတို၊ ၀တၳဳရွည္၊ ရသစာတမ္၊ ေ၀ဖန္ေရးစာ၊ ႏိုင္ငံေရးေဆာင္းပါးမ်ား …..၊ စာအစံုေရးသူျဖစ္၏။
အသားအေရာင္ခြဲျခားမႈအားေကာင္းခ်ိန္….. အေမရိကန္ႏိုင္ငံသား လူမဲဂ်က္ဂၽြန္ဆင္ႏွင့္ လူျဖဴ ေတာ္မီဘန္းတုိ႔ ၾသစေၾတးလ်တြင္ ထိုးသတ္ၾက၏။ ထိုပြဲက ပထမဆံုးလူမဲလက္ေ၀ွ႔သမားႀကိဳး၀ိုင္းေပၚတတ္ၿပီး လူျဖဴတစ္ဦးႏွင့္ထုိးခြင့္ရသည့္ ပြဲျဖစ္သည္။ လူျဖဴ မရႈမလွ ရႈံးနိမ့္ခဲ့ရ၏။ ဂ်က္လန္ဒန္ ထိုပြဲသို႔ သြားၾကည့္၏။ ၿပီးလွ်င္္….. အေမရိကန္သတင္းစာႀကီး၌ ထိုလက္ေ၀ွ႔ပြဲအေၾကာင္း ေဆာင္းပါးေရး၏။ လႈပ္ေဆာ္မႈပါ၏။ မၾကာမွီ အေမရိကန္ တ၀ွမ္းလူျဖဴ ၊လူမဲ အဓိကရံုးအႀကီးအက်ယ္ ျဖစ္ခဲ့ေတာ့၏။ ေသေၾကမႈမ်ား…. ေသြးထြက္သံယိုမႈမ်ားစြာႏွင့္ …..။
သူ႔စာမ်ားမွ သူ႔၀ါဒအားေတြ႔ရ၏။ သူ႔ဘ၀က သူ႔စာမ်ားႏွင့္ ေထြးလံုးယွက္တင္…..။
ဆရာနတ္ႏြယ္မွ ဂ်က္လန္ဒန္၏ ၀တၳဳတိုေလးပုဒ္အား ဘာသာျပန္၍ `ဂ်က္လန္ဒန္၏၀တၳဳတိုမ်ား´ အမည္ႏွင့္ထုတ္ေ၀၏။
အသားကေလးတစ္တံုး
အဘိုးအိုမ်ားဂိုဏ္း
မဟာကိရွ၏သား
ေသအံ့မူးမူး….တုိ႔ ျဖစ္၏။

အေဟာင္းႏွင့္အသစ္
`တြမ္ကင္း´ က ေၾကးစားလက္ေ၀ွ႔သမားျဖစ္၏။ တခ်ိန္က …ပထမတန္းစားလက္ေ၀ွ႔သမားထဲတြင္ လွ်မ္းလွ်မ္းေတာက္ေက်ာ္ၾကားသူ ….။ တဖက္သူအား ႀကိဳး၀ိုင္းအတြင္း အလဲထိုးမည္။ ေအာ္ဟစ္အားေပးသံမ်ားက ဘ၀ဂ္လွ်ံ၍….။ ၿပီးလွ်င္ …. ဒုိင္လူႀကီးက တြမ္ကင္း၏လက္အားေျမွာက္၍ ` ကင္းႏုိင္တယ္´ ဟူ၍ေၾကညာမည္။ ေနာက္ေန႔သတင္းစာမ်ားတြင္ …. သူ႔ဓါတ္ပံုႏွင့္ သူ႔သတင္းပါလာမည္။ လူေတြက သူ႔အား လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ၾကမည္။ သူႏွင့္စကားတစ္ခြန္းႏွစ္ခြန္းေျပာရဖို႔ ႀကိဳးစားၾကမည္။ ဒါက … သူေခတ္သူ႔အခါ ….၊ တခ်ိန္က ျဖစ္သည္။
ဂ်က္လန္ဒန္သည္ အသားကေလးတစ္တံုး၀တၳဳအား လက္ေ၀ွ႔ႀကိဳး၀ိုင္းအတြင္း ထိုးသတ္သည့္ လက္ေ၀ွ႔ပြဲတစ္ခုကို ၀တၳဳတိုအျဖစ္ ေရးဖြဲ႔ထား၏။ `တြမ္ကင္း´ က ဇာတ္ေဆာင္ျဖစ္သည္။ ` တြမ္ကင္း´ ႏွင့္ ယွဥ္ၿပိဳင္ထုိးသတ္သည့္သူက ` ဆန္ဒယ္´ ျဖစ္သည္။ သူတုိ႔ႏွစ္ေယာက္ ႀကိဳး၀ိုင္းအတြင္း ထုိးသတ္ၾကျခင္းသည္ ၀တၳဳ၏အဓိကအေၾကာင္းအရာျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္…..
သို႔ေသာ္ ….ဟူ၍စကားေထာက္ခံရမည္ျဖစ္သည္။ ဘာသာျပန္သည့္ဆရာနတ္ႏြယ္က စာအုပ္၏အေရွ႔ပိုင္း၌ အမွာစာသေဘာေရးထားသည့္ `ဂ်က္လန္ဒန္၏အရိပ္´ တြင္ ေရးသားေဖာ္ျပထားသည္။
` သူေရးပံုက အားေကာင္းသည္။ ပီျပင္သည္။ ေပၚလြင္သည္။ သူ႔စာက ရွင္းၿပီး ခက္သည္´
`အသားကေလးတစ္တံုး´ ၀တၳဳက ႀကိဳး၀ုိင္းအတြင္း ထုိးသတ္ပြဲႏွင့္ပင္ ရပ္မေန….။ ျဖန္႔က်က္ေတြးစရာေတြပါ ….ပါ၏။
ယွဥ္ၿပိဳင္ထိုးသတ္မည့္ဇာတ္ေကာင္ ႏွစ္ေယာက္အား ကြာျခားခ်က္မ်ားျဖင့္ ဖန္တီးထား၏။ `တြမ္ကင္း´က တခ်ိန္က ေက်ာ္ၾကားခဲ့သည့္ လက္ေ၀ွ႔သမား….သို႔ေသာ္ ….ယခုတြင္အသက္က ၄၀-နီးၿပီ။ လက္ေ၀ွ႔ႀကိဳး၀ိုင္းထဲ၀င္၍ ယွဥ္ၿပိဳင္သင့္သည့္အရြယ္မဟုတ္….။ `ဆန္ဒယ္´က ပ်ဳိျမစ္သည့္ အသက္ ၂၀-အရြယ္ လူငယ္တစ္ဦး …..။`တြမ္ကင္း´တြင္ အေတြ႔အႀကဳံရွိ၏။ သို႔ေသာ္…. ပ်ဳိျမစ္ႏုပ်ဳိမႈက မရွိ။ `ဆန္ဒယ္´တြင္က ႏုနယ္ပ်ဳိျမစ္၏အားမာန္ရွိ၏။ အေတြ႔အႀကံဳက မရွိေသး….။ `တြမ္ကင္း´ သည္ `အေဟာင္း´အားကိုယ္စားျပဳၿပီး `ဆန္ဒယ္´က `အသစ္´ အား ကိုယ္စားျပဳထား၏။ သို႔ေသာ္ ….ကစားနည္းက အရႈံုးအႏုိင္ကစားနည္း….။ ႀကိဳး၀ိုင္းထဲ၌ ေတြ႔ေပးထားျခင္း ……။
`ႀကိဳး၀ုိင္းထဲသို႔ ခုန္၀င္လာၿပီး ၄င္းတုိ႔၏အာခံဖီဆန္မႈကို ဟစ္ေၾကြးခဲ့ၾကသည္။ အၿမဲတမ္းလိုပင္ လူေဟာင္းမ်ားသည္ သူတို႔ေရွ႔ေမွာက္တြင္ လဲက်ခဲ့ၾကရသည္။ ၄င္းတုိ႔သည္ လူေဟာင္းမ်ား၏ ကိုယ္ခႏၵာမ်ားကို နင္းၿပီး ေအာင္ျမင္မႈဆီသို႔ တတ္လွမ္းသြားၾကသည္။ သူတုိ႔ တတ္လာၾကသလို ေနာက္ထပ္လူငယ္မ်ားလည္း တတ္လာၾကသည္။ အာသာမေျပႏိုင္ေသာ ၊မတားဆီးႏုိင္ေသာ လူငယ္မ်ား၊ သူတုိ႔သည္ လူေဟာင္းမ်ားကို ေမာင္းထုတ္ရင္း သူတုိ႔ကိုယ္တုိင္ လူေဟာင္းမ်ားျဖစ္လာၾကၿပီး ထံုးစံအတုိင္း အဆင္းလမ္းသြားၾကရျပန္သည္။ သူတုိ႔ေနာက္မွာက ထာ၀ရျဖစ္ေသာ လူငယ္မ်ား ´
(စာမ်က္ႏွာ ၁၈-မွ)

အရႈံးအႏုိင္ယဥ္ေက်းမႈ
ဂ်က္လန္ဒန္၏ `အသားကေလးတစ္တံုး´သည္ ႀကိဳး၀ိုင္းအတြင္း ထိုးသတ္ပြဲအား ေရးဖြဲ႔ေသာ္လည္း ….လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုလံုးကိုပါ ျမင္ရ၏။ လူသား၏ ရွင္သန္ေရးတုိက္ပြဲအားေတြ႔ရ၏။ ႀကိဳး၀ုိင္းက လူ႔ဘ၀ဇာတ္ခံုတစ္ခုျဖစ္ေန၏။ ႀကိဳး၀ိုင္းအတြင္း၌ တစ္ေယာက္ကို တစ္ေယာက္ အေသအေၾကထိုးသတ္ၾက၏။ ႀကိဳး၀ုိင္းအတြင္း စည္းကမ္းဥပေဒႏွင့္အညီ ….။ စည္းကမ္းခ်ဳိးေဖာက္သူအား ပရိတ္သတ္က မႏွစ္သက္ …..၊ ရႈံ႔ခ်၏။ ဆဲ၏။ ႏိုင္သူအား ဆူညံစြာ ၾသဘာေပး၏။ ဂုဏ္ျပဳၾက၏။ အမွတ္ျဖင့္ အႏုိင္အရႈံးပြဲမ်ားထက္ ဒုိင္ပြဲရပ္ပြဲမ်ဳိးအား ပရိတ္သတ္သည္ ပို၍ ႏွစ္သက္ၾက၏။ ဤကား ….အၾကြင္းမဲ့ အႏုိင္အရႈံးအား ပရိတ္သတ္သည္ ႏွစ္သက္သည့္သေဘာ…..။. စြဲမက္၏။ ယေန႔ထိ …. မေျပာင္းလဲေသး….။ ယဥ္ေက်းမႈ ျဖစ္၍ေနဆဲ…..။
` လူဟူသည္…. တုိက္ခုိက္သတ္ပုတ္ေနေသာ သတၱ၀ါမ်ား ၊ တုိက္ပြဲ၀င္တိရစၧာန္ႀကီးမ်ား၊ အင္ႏွင့္အားႏွင့္ထိုးလိုက္ႀကိတ္လိုက္၊ သတ္လိုက္ပုတ္လိုက္….၊ ႀကိဳး၀ိုင္းထဲတြင္ နာေအာင္ထုိးသည္။ က်ဳိးေအာင္ထိုးသည္။ အေသအေၾကထုးိသည္။ ကိုယ္က ႀကိဳးတန္းေပၚ ေရာက္သြားလိုက္၊ ကိုယ့္ၿပိဳင္ဖက္ကို ႀကိဳးတန္းေပၚပို႔လိုက္…..။ လူႏွစ္ေယာက္ တစ္ေယာက္ကိုတစ္ေယာက္ အလဲအကြဲ ထုိးၾကသည္ကို လူအမ်ားက ေငြေပးၿပီး ၾကည့္ၾကသည္။ ´
(စာမ်က္ႏွာ ၁၃-မွ)

မင္းဟန္

0 comments:

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP